En av mina absoluta favoritövningar! En perfekt övning för dig som vill tona din rumpa, stärka bålen och baksida lår. Efter en skoliosoperation är detta bland de första övningar man får göra. Att spänna bålen, hitta de inre magmusklerna, sedan lyfta samtidigt som man spänner rumpan (annars missar du ju halva övningen!). Denna övning är även perfekt om du har mycket smärtor i ländryggen! 
 
För att lyckas med denna övning: 
  • Placera fötterna framåt med ett axelbrett avstånd
  • Pressa ner hälarna, du kan lyfta på tårna om du har svårt för lägga vikt där. 
  • Spänn bålen, du kan klämma med händerna vid höftbenen - för att känna om de inre magmusklerna är aktiverade. 
  • Spänn rumpan, överdriv gärna, tänk att du håller i en tusenlapp mellan skinkorna. Håll kvar någon sekund innan du sänker ner höften igen.
Denna övning kan du göra med vikt men också bara kroppsvikt beroende på vad du vill ha för resultat. Jag brukar slå igång en favoritlåt och göra denna övning HELA låten. Ibland placerar jag vikter på låren och pumpar! Annars, om du är otränad: 20 x 3 kombinera denna gärna med fler rumpövningar!♥
 
Jag vet inte om det är bara jag men, visst är det verkligen en rump obsession i fitnessindustrin? Nu ska man ha thigh gap, stor rumpa, trimmade abs och armar. Det har gått så långt att en del opererar in rumpinplantat för att få rumpan att se större ut. Well, guys - va nöjd med er rumpa som den är! Du kan alltid jobba för att den ska bli bättre och vad gör det om du har en platt, en stor, en hängig rumpa? Ingenting alls! Var inte så hårda med er själva. Jag har länge tyckt att min rumpa varit ett "problem område", alldeles för stor. Så borde nu kunna skratta mig lycklig, i och med det nya fitness-modet. Men det handlar hela tiden om vad du säger till dig själv om din egen kropp. Jag har en perfekt rumpa, som bara kan bli bättre, trots strålningssmärtor!♥
 
Ta hand om er!
#1 - - Fru Boholm:

Håller med. Man borde i första hand träna för att må bra och stärka sig själv, inte för att försöka leva upp till något ideal som ofta är ganska ouppnåeligt.

Svar: Eller hur, det är hysterier om dieter och så mycket annat samtidigt som man ska leva upp till karriär och familjeliv. En sund balans och bättre självkänsla skulle man behöva boostas mer oftare :D
Sanna Eriksson

#2 - - Joakim Ramqvist Hallin:

Riktigt bra, duktig du är ;-)

Svar: Tack, va snäll du är! :D
Sanna Eriksson

#3 - - Fanny:

Jag gillar också den övningen. Den är så himla lätt att göra men man känner mycket av den. :)

Svar: Den är verkligen super! :D
Sanna Eriksson

#4 - - Amanda CL:

tränar typ aldrig :P men den där övningen skulle jag nog klara

sv: ja det är riktigt kul :D

Svar: Jaa prova träna i någon reklampaus och kör någon övning, det funkar super ifall du vill komma igång såklart :-D
Sanna Eriksson

#5 - - ebba:

tack för tipset :)

#6 - - Sanna Widman:

Bra övning :)

SVAR:
Så är det! :D

Svar: Håller med! :D
Sanna Eriksson

#7 - - Maria K:

Ja det är riktigt gott med melon:). Skulle kunna äta upp hela hehe.

Den där övningen är riktigt bra:).

Svar: Håller med! :D
Sanna Eriksson

#8 - - Cajsa:

hehe ja det är det verkligen! :D

#9 - - Christina:

Gillar den övningen :) Himla coolt att du orkar göra den övningen så länge :)

Svar: Den är super! Håller på med pilates 6 dagar i veckan nu och att hålla på i flera minuter är inte så svårt :-)
Sanna Eriksson

#10 - - Emma Grann Fotografi:

Gillar också den!!

Svar: Den är så bra! :D
Sanna Eriksson

#11 - - Netti:

Jag älskar också den där övningen och vilket bra inlägg du gjorde om den! :-D

Svar: Kul att du gillar inlägget, älskar verkligen den övningen! :D
Sanna Eriksson

#12 - - Henrietta Nylund:

Det där är också en av mina favoritövningar!

Svar: Jaa, den är verkligen superbra :D
Sanna Eriksson

#13 - - Alice:

Bra tips!

Svar: Tack! :D
Sanna Eriksson

#14 - - Regni:

Du är en bra pedagog för du ger så tydliga instruktioner . Kramar !

#15 - - Jennie Lundmark:

Det är verkligen en galen hysteri kring bakdelen just nu.. De där med att operera in planerat i baken har jag aldrig förstått mig på :P
Bra övning! Ska jag prova någon dag.. ^^

Svar: Det är bara att införskaffa ;) hihi. Jag förstår precis vad du menar. Min iPhone 6 har ju också en app som räknar steg osv. Men den räknar steg / minut & man får aldrig en översikt över en dag utan bara vad du gått i snitt allt som allt :/ Riktigt tråkigt. Sen är de ju precis som du säger, telefonen har man inte alltid med sig/på sig. Många gånger ligger den ju på ett bord eller så medan man själv springer som en tok hemma! Ett armband som du alltid kan ha på dig (den är ju vattentät så den kan även hänga med då man duschar!) är verkligen toppen! :D

Svar: Eller hur, det är verkligen ett väldigt onödigt ingrepp, tänk alla komplikationer som kan bli efter o_o. Sen är det nog inte så hälsosamt!
Övningen är helt fantastisk, passa på i någon reklampaus, snabb och enkel workout :D

sv: Eller hur det är jättesvårt att få en helhet över det man gör under dagen. För man ligger inte platt som en mask direkt hemma hela dagen. Vilken underbar grej, att den är vattentät också! Är batteritiden bra? :)
Sanna Eriksson

#16 - - ISA:

ja men den är faktiskt riktigt bra för röööven! ;)

Svar: Haha, absolut :D Man känner snabbt hur det riktigt bränner ;)
Sanna Eriksson

#17 - - Johanna Utterberg:

Det är verkligen en bra övning, härligt med såna tips! :)

Svar: Jaa bryggan är fantastisk :D
Sanna Eriksson

#18 - - Hanna Karlsson:

Den där övningen är jättebra!

Svar: Håller med! :D
Sanna Eriksson

#19 - - shazi:

grymt tips

#20 - - Jens-Peter:

Den rumpövningen är den absolut bästa!!

Svar: Håller med! :D
Sanna Eriksson

#21 - - Liisa Lindström:

Jag håller med dig, jag tycker verkligen att folk ska röra på sig, äta näringsrik kost för att må så bra som möjligt. Men det är ju inte alls samma sak som att sträva efter det ideal som är inne just nu.
Vi borde uppskatta och vara stolta över våra kroppar!

Svar: Eller hur, alla hetsdieter som förstör kroppen och försämrar ämnesomsättningen. Istället för att vara aktiva varje dag, alla kan det om de tog sig den tiden oavsett funktionsnedsättning så går det att göra något. Sedan all media som fokuserar så mycket på det yttre och viktnedgång, kan ge en väldigt sne bild till människor som läser. Håller verkligen med dig, vi borde uppskatta våra kroppar mycket mer, så länge de funkar som det ska! :)
Sanna Eriksson

#22 - - Emma & Julia:

Bra tips!! :D

Svar: Tack! :D
Sanna Eriksson

#23 - - Maria:

wall sit är kanske också en ganska mild övning, eller? :) Fast tränar väl snarast låren.. Fast å andra sidan ska man väl helst inte bara träna en specifik muskelgrupp, utan man behöver ha jämnstarka muskler överallt för att inte få felaktig hållning o.s.v. Vid obalans kan man t.ex. bli framåtböjd eller tvärtom, få det som kallas "kalle anka-hållning" :D har man t.e.x försvagad rygg så ska man minnas att även magmuskler m.m. ska vara i skick. Men ja, kanske du redan vet allt dethär ;)

Svar: Wall sit är rätt mild också! :-) En bra övning för att komma igång, eller squats är också helt perfekta! Som du säger, det ska vara balans mellan olika muskelgrupper och man ska verkligen inte glömma bort att träna dem! Typ många killar som glömmer bort benen för att de ska pumpa överkropp, eller tjejer som glömmer bort armar för att de vill vara smal i överkroppen. En helhetsbild är alltid någon man ska satsa på :-)
Sanna Eriksson

#24 - - Lina S:

Ja verkligen gott :) Superbra övning :)

#25 - - paulina:

ååh tack för det tipset!