Bästa övningen för sneda magmuskler!

Publicerat i: Allmänt, Tips, Träning Magmuskler, Träning, pilates
Fullständig sidoplanka med benlyft tränar: Yttre och inre sneda magmuskler + rumpa + in och utsida lår + axlar + övre delen av ryggen och balans. Verkligen en övning som aktiverar hela kroppen!  
 
Gör så här: 
  1. Ställ dig i en fullständig sidoplanka, spänn bålen och lyft höften tills kroppen blir en rak linje. Tänk att linjen går mellan axlar till vrister. 
  2. Spänn bålen och lyft benet mot taket. Tänk på att hålla formen och inte släppa i höften. Håll positionen i någon sekund och återgå sedan till steg 1.
  3. Exempel på reps:10 x 3, eller 15 reps på varje ben. Eller gör så många du kan under en viss tid ex. 1 min. 
Om övningen är för svår: Du kan ha det undre benets knä mot mattan, fortfarande som en sidoplanka, och lyft sedan benet upp och ner. Tips: Om du gör denna övning med underarmen mot mattan, så kan du dubblera mattan ifall underlaget känns för hårt! 
#1 - - N:

Åh så bra tips!!

#2 - - Regni:

Men vilken balans och kroppskontroll du har ! Jag blir riktigt avundsjuk. I dag har jag gjort närstudier på ogräs som trivs i trädgårdslandet och i blomrabatten. I det avseendet är jag stolt över mitt resultat, de flesta är utrotade. Kramar.

#3 - - Maria:

jag brukar göra en lättare sorts sidoplanka, med underarmen i golvet och utan benlyft.. Har testat sidoplanka med enbart handen i golvet nån gång, men inte riktigt fått till det med balansen :D Kanske iaf skulle testa med att även göra benlyft i min övning, blir säkert effektivare även om jag inte kan balansera sådär pass :)

Svar: Jaa du kan göra övningen med underarmen i golvet tills du stärkt upp skulderpartiet, då kommer du orka stå i fullständig :-) Superbra balansövning också!
Sanna Eriksson

#4 - - Maria K:

Herregud det där skulle jag aldrig klara av:p. Duktig du är!

Svar: Jo, det skulle du med tiden :-D
Sanna Eriksson