Q/A del 2

Publicerat i: Allmänt, Q/A, Tips, Träning
Har du tränat länge? 
Jag började träna Iyenga yoga när jag gick i 8:an med en tjejkompis, men det var första året i gymnasiet som träningen verkligen blev en stor del i mitt liv. 
 
3 av dina favorit träningsövningar för någon muskel?
Well, jag älskar att träna mage. Speciellt plankan ;) Men för att det inte bara skulle bli plank-variationer så la jag upp andra favoriter också. Första bilden: Plank-shoulder tap, bränner riktigt ordentligt i magen. Den tränar transversus och samtliga magmuskler. Andra bilden: Double leg lifts, jag brukar ha händerna som stöd under rumpan, för att spara på ländryggen - tränar raka och sneda magmusklerna. Den tredje (längst ner) är V-situps, tränar raka bukmusklerna och transversus. 
 
 
 
Dina 2 absolut bästa träningsmetoder? 
Pilates med Cassey Ho (från blogilates) och HIIT, helt klart. Pilates har många reps och bränner verkligen, sjukt jobbigt men helt underbart! HIIT får verkligen hjärtat att pumpa och svetten att spruta + snabba resultat.
 
Vad brukar du äta till mellanmål? 

Det varierar, beroende på vad jag är sugen på men exempel: Proteinbar, kvarg med bär, frusen kvarg, rostbröd med jordnötssmör, lite mörk choklad, dipp med grönsaker. Sen är en kopp kaffe på dagen aldrig fel! :-) Men gärna: Proteinrika mellanmål för min del! 

Hur brukar du spendera din lediga tid (förutom att träna)? 
Det varierar från dagsform, då jag har mycket smärtproblematik. Jag älskar att vara ute och gå på prommisar i naturen, gärna med min kamera/mobilkamera. Jag har perioder då jag ritar mycket, spelar mycket musik - gitarr och sång, skriver. Jag tycker om att baka och läsa bloggar. Men det bästa är såklart att umgå med min pojkvän!♥ Han får alla dagar att bli så mycket bättre :-) Meen sen också att spela Candy crush eller tetris battle, hehe ;) och vissa serier sitter inte heller helt fel. 
 

Vad är ditt bästa tränings tips hur man håller igång med träningen och inte tröttnar? 
Rutin och struktur! Att träna lite varje dag är bättre än att inte träna alls. Det handlar om att få in rutinen och inte hetsa. Det många gör är att de sätter helt orimliga mål, vilket är till för att misslyckas. Strukturen är viktigt för att veta "vad kommer jag att träna imorgon?" Träningsscheman kan därför hjälpa. Men också: Hur mycket tid har du? Hur mycket vill du lägga? Sedan planerar utifrån det.Ta hjälp ifall du inte vet hur du ska strukurera upp det! Finns många bra och billiga PT:s online - men även gratiskalendrar som hos Blogilates
 
Kom ihåg att variera träningen ifall du har lätt att tappa motivationen. Prova nya saker som yoga, HIIT, spinning, styrketräning, springa. Finns huuur många träningsformer som helst, prova dig fram! Men för en helhetsbild är det bra att träna: Styrketräning, någon typ av cardio och yoga. Då kommer du troligen inte tröttna heller :-) 
 
Om du skippar ett pass, det är inte hela världen. Så länge inte det blir en rutin, som sagt, bättre med korta pass några gånger i veckan än att aldrig träna.
 
  1. Rutiner och struktur på när och hur träningspassen ska se ut
  2. Variera träningen (superviktigt!) som yoga, cardio, styrketräning, olika träningspass
  3. Hitta inspiration från andra bloggar, instagram eller tidningar! 
  4. Rensa ur människor som inte stöttar dig,  
  5. Ladda ner en hälsoapp till telefonen
  6. Utnyttja vardagsmotionen! Verkligen inte att underskatta! Bära tunga kassar, gå i trappor osv ;)
  7. Va din egen motivation! Fota, för att se dina framsteg :-)
  8. Skaffa en träningskompis! (då kan ni peppa varandra)
 
 
 
 
 
#1 - - Emilia Liljedahl:

Svar: Jag tycker Nouw är jättebra och trivs verkligen på den portalen. :)
Jättebra inlägg!

#2 - - Johanna Utterberg:

Kul att läsa dina svar! :)

#3 - - ebba:

tack för tipsen, riktigt bra inlägg :)
svar: tack, de tycker jag med :) kram

#4 - - Alice:

Intressant att läsa!

#5 - - Liborius:

Bra inlägg:D

#6 - - thaipinnen:

älskar också träna magen haha :D

#7 - - Cassandra:

Intressanta svar :D

#8 - - Louise:

Nu har just DU chansen att bli Veckans Blogg, chansen att få synas inför hundratals läsare. Gå in på min blogg för att veta mer :D Kram

#9 - - Bellah:

Så bra med en träningskompis. Man blir verkligen mycket mer motiverad och tycker att allt blir mycket roligare :))

#10 - - regni:

Stor fet tumme upp för dina klarläggande svar och bilder .Kramar !

#11 - - Pernilla Johansson:

Är urkass vad det gäller träning, gillar det inte alls, fast jag behöver det :)

#12 - - Kohlers - Skönhet & Livsstil - Makeup Artist - Toppbloggare:

Sv: ja hon är sjukt duktig. Hon har ju i stort sett dansat hela hennes liv från när hon växte upp i Åmål. Tävlat varit med i dansgrupper och varit bakgrundsdansare till artister. Hon har gjort sitt på den biten om man säger så haha!

#13 - - Kohlers - Skönhet & Livsstil - Makeup Artist - Toppbloggare:

Sv: ja hon är sjukt duktig. Hon har ju i stort sett dansat hela hennes liv från när hon växte upp i Åmål. Tävlat varit med i dansgrupper och varit bakgrundsdansare till artister. Hon har gjort sitt på den biten om man säger så haha!

#14 - - madelein.se:

Jag tycker det är astråkigt att träna styrka men börjar i Thaiboxning nu i augusti. Hoppas att det är roligt

#15 - - Amanda CL:

ska försöka komma igång med min träning igen :)
kul att läsa svaren :)

sv: eller hur :D

#16 - - Josefine:

Roligt med fler svar :)

#17 - - louise:

Härlig inspo :D

#18 - - paulina:

alltid kul att läsa dessa inlägg :) kram

#19 - - paulina:

behöver lite inspo till träningen nämligen ;) var lite snabb att skicka iväg förra kommentaren. sorry!

#20 - - N:

Riktigt bra inlägg!

#21 - - Skogsraah ☾:

Kul att läsa :)

#22 - - Liisa Lindström:

Vilket kul inlägg! Jag blir alltid så glad när jag hittar nya magövningar eller varianter på magövningar! :)
Ska testa plankan med axeltouch idag :D